2. päivä

Toisena päivänä tiistaina kävimme lisää ryhmäytysleikkejä sekä puhuimme opettajan tärkeästä roolista motivoijana sekä motivoivan oppimisympäristön luomisesta.

Tässä käsittelemiämme keinoja motivoivan oppimisympäristön luomiseksi:
- Luokkatilan järjestäminen erilaisilla tavoilla
- Oppilaiden ryhmittely erilaisilla tavoilla
- Opettajan persoonallisuus, asenne, liikkuminen luokassa, opetustyylit, lyhyet videot
- Oppimispelien käyttäminen
- uuden teknologian hyödyntäminen (tietokoneet, mobiililaitteet, internet, multimediaesitykset)
- taustatekijöiden huomioonottaminen (mm. valaistus ja värit, musiikki, maalaukset)



 Toisena päivänä opimme myös käyttämään lisää Quizletiä sekä tutustuimme lyricsTraining-sivustoon sekä sen antamiin mahdollisuuksiin luoda harjoitteita.

Muita opetukseen soveltuvia pelejä ja leikkejä:
- tutustumisleikit - "icebreakers"
- välipalat - "energisers"
- ryhmäytymisleikit - "team building games"
- kommunikointileikit - "communication games"
- sisältöön liittyvät leikit - "content related games"
- logiikkapelit - "logic games"



Yksi mukava tutusmisleikki oli seuraavanlainen:
Ryhmän jäsenet seisovat kahdessa rivissä aika lähellä toisiaan välissään esim. maalarinteipillä tehty viiva. yksi henkilö kyselee kysymyksiä, ja aina kun joku ryhmäläisistä olisi vastannut kysymykseen "kyllä", hän astui hetkeksi askeleen lähemmäksi vastapäistä riviä ja sen jälkeen takaisin lähtöpaikalleen. Tämän leikin avulla oppi tuntemaan muita ryhmäläisiä. Kieltenopettajana ajattelen, että tätä leikkiä voisi hyvin hyödyntää myös kieltenopetuksessa kysymyslauseita harjoiteltaessa.


Iltapäivällä teimme retken Mainaun kukkasaarelle perhosineen.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit